Dette gjør du ved ankomst i Norge
Dersom du har funnet et sted å bo privat i Norge som du betaler for selv og hvor du også kan bo etter at søknaden er registrert, kan du velge å registrere søknaden din om beskyttelse på Nasjonalt ankomstsenter eller ved politiets registreringssteder i Kirkenes, Trondheim, Bergen, Jæren og Torp.
Hva skjer under registreringen?
- Registrering av fingeravtrykk og personalia
- Innlevering av ID-dokumenter
- Undersøkelse av bagasje, mobiltelefon mm.
- Intervju hos politiet, dersom det anses nødvendig
- Helseundersøkelse
På Nasjonalt Ankomstsenter gjennomføres helseundersøkelsen som regel på stedet. Mens ved registrering andre steder i Norge vil den som oftest skje på et annet tidspunkt i egne lokaler. De som bor privat, får informasjon om undersøkelsen av den kommunale helsetjenesten.
Disse dokumentene må du ta med til registrering
- Pass (biometrisk eller ikke biometrisk pass)
- Eventuelt utløpt pass
- Nasjonalt ID-kort fra Ukraina
- Fødselsattest
- Vigselsattest og liknende for de som trenger å dokumentere en familierelasjon
- Andre dokumenter som kan vise hvem du er
De som ikke har noen av disse dokumentene, må registreres ved Nasjonalt ankomstsenter på Råde uansett hvor de befinner seg i landet. Hvis du ikke er ukrainsk borger, men har beskyttelse (asyl) i Ukraina, må du i tillegg vise dokumentasjon som bekrefter at du har status som flyktning der.
Hva skjer etter at jeg er registrert?
- Etter registreringen får du utlevert et identitetskort (asylsøkerbevis), som viser at du er registrert som asylsøker i Norge. Hvis du ikke får dette ved registreringen, kan du kontakte politiet som vil sende det til deg i posten. På asylsøkerbeviset vil det være et såkalt D-nummer, som er et midlertidig identitetsnummer, som du kan bruke til å få banktjenester, fastlege, betale skatt og mer. Hvis det ikke er D-nummer på kortet, vil du få tilsendt et nytt fra politiet.
- På bakgrunn av opplysningene du gir under registrering og intervju, kan UDI fatte vedtak og gi oppholdstillatelse. Dersom UDI trenger mer informasjon om deg og din situasjon for å fatte vedtak, kan de be deg om å levere mer informasjon eller innkalle deg til et intervju.
- Politiet vil sende søknaden din til UDI, slik at de kan behandle den. Når UDI har behandlet søknaden, vil du få beskjed om det. Da får du et brev med informasjon om hvilke tillatelse du har fått, og hva som er dine rettigheter og plikter.
- Hvis du får ja på søknaden din om kollektiv beskyttelse, vil du få et vedtak i posten med informasjon om oppholdstillatelsen du har fått. Du vil også få et brev på ukrainsk som forklarer rettighetene og pliktene dine. I brevet vil det være en QR–kode med lenke til film på ditt eget språk som forklarer rettighetene og pliktene dine.
Hvor lang tid tar det før jeg får svar?
- Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lenge du må vente før du får svar, men de fleste vil trolig få sakene behandlet i løpet av få uker.
- For at mange skal få raskt svar, blir noen av sakene behandlet automatisk av en robot, mens andre saker blir behandlet av saksbehandlere. Det gjør at flere saker kan bli behandlet per dag. I noen tilfeller må UDI gjøre ekstra undersøkelser eller ha en samtale med deg. Da vil de ta kontakt med deg.
- UDI behandler ikke alltid de eldste sakene først, så du kan oppleve at noen som har søkt etter deg får svar før deg.
Når får jeg tilbake passene/ID-dokumentene mine?
- Etter registrering har politiet rett til å beholde identitetspapirene inntil søknaden er ferdigbehandlet (utstedes i papirutgave, som sendes i posten).
- Men mange registreringsplasser returnerer pass og andre dokumenter umiddelbart eller innen kort tid. Hvor lenge dokumenter tilbakeholdes er noe politiet vurderer etter deres skjønn.
- Dokumentene vil bli sendt senest etter at ens vedtak om kollektiv beskyttelse er innvilget. I praksis vil dokumentene sendes: 1) som rekommandert brev til registreringsadressen eller 2) til den lokale politistasjonen, hvor det kan rekvireres.